Σάββατο, 26 Οκτωβρίου 2013

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΛΟΥΚΑ ΤΟΝ ΙΑΤΡΟ





ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΡΦΥΡΑ

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΛΟΥΚΑ ΤΟΝ ΙΑΤΡΟ

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ 23 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2013




Κοινωνοί των πανανθρώπινων αξιών της Ορθοδοξίας και της αδιάλειπτης φροντίδας για τη θεραπεία του σώματος και της ψυχής έγιναν όλοι όσοι κατέκλυσαν την αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» και «Νίκος Σκαλκώτας»του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών το βράδυ της Τετάρτης, στην εκδήλωση-αφιέρωμα στο βίο του Αγίου Λουκά, Αρχιεπισκόπου Συμφερουπόλεως και Κριμαίας, Καθηγητής της Τοπογραφικής Ανατομίας και Χειρουργικής.
Η ζωή του Αγίου Λουκά της Κριμαίας, μια συνεχής και ακούραστη εναλλαγή ανάμεσα στο χειρουργικό νυστέρι και το Σταυρό, παρουσιάστηκε μέσα από το σημαντικό έργο του Μητροπολίτου Αργολίδος κ. Νεκτάριου Αντωνόπουλου, το οποίο αποτυπώθηκε στο νέο του βιβλίο «Συνοδοιπορία με τον Άγιο Λουκά»,αλλά και τις ομιλίες των εκλεκτών καλεσμένων της εκδήλωσης. Εκτός από το τρίτομο έργο του Μητροπολίτου Αργολίδος παρουσιάστηκε το λεύκωμα «Αγάπησα του Μαρτύριο»,όπως και η ταινία «ΛΟΥΚΑΣ» του ΌλεγκΣίτνικ, αφιερωμένα και τα δύο στον Άγιο Λουκά Κριμαίας.
z-book1
Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τις εκδόσεις «Πορφύρα» με τη στήριξη της πιστής στις αξίες της ανθρωπιάς και της ανιδιοτελούς φροντίδας για τον συνάνθρωπο και τη θεραπεία του σώματος και της ψυχής, μεγαλύτερης ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας ΒΙΑΝΕΞ.
Η πολιτική ηγεσία εκπροσωπήθηκε στην εκδήλωση από τον υπουργό Υγείας, Άδωνι Γεωργιάδη, τον υφυπουργό Αθλητισμού Γιάννη Ανδριανό, τους βουλευτές Ευριπίδη Στυλιανίδη, Κώστα Κατσαφάδο, Ανδρέα Λυκουρέντζο. Επίσης παραβρέθηκαν οι πρώην υπουργοί Ευάγγελος Αντώναρος και Αθανάσιος Γιαννόπουλος, ο Αλέξης Κούγιας, όπως και εκπρόσωποι της Εκκλησίας της Ελλάδος και της Ρωσικής Εκκλησίας. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο πρόεδρος της ΒΙΑΝΕΞ κ. Παύλος Γιαννακόπουλος και ο Θανάσης Γιαννακόπουλος.
Τον κύκλο των ομιλητών άνοιξε η κ. Μαρία Κοκκίνου εκ μέρους των εκδόσεων «Πορφύρα», η οποία έκανε ειδική μνεία στον πρωτεργάτη της προσπάθειας, τον Μητροπολίτη Αργολίδος Νεκτάριο.
Τις ευχές του Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερώνυμου μετέφερε ο εκπρόσωπός του, Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, ο οποίος αναφέρθηκε στη μέριμνα του Μητροπολίτη Νεκταρίου να διαδοθεί το έργο του Αγίου Λουκά Κριμαίας στους Έλληνες.
athinagoras2
Εκ μέρους της Μητρόπολης Συμφερουπόλεως και Κριμαίας χαιρετισμό απηύθηνε ο ανιψιός του Μητροπολίτη κ. Λαζάρου, ο οποίος δεν παραβρέθηκε για λόγους υγείας, Δημήτριος Γκασκαλιούκ. Στο θαυματουργό έργο του Αγίου Λουκά αναφέρθηκε ο Πρωτοπρ. Γεώργιος Σεφτσένκο, καθηγητής χειρουργικής και πρώην υπουργός Υγείας της Ρωσικής Ομοσπονδίας, ο οποίος εξέφρασε και τα θερμά του αισθήματα για την Ελλάδα.
Στο βήμα ανέβηκε στη συνέχεια ο αντιπρόεδρος και αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΒΙΑΝΕΞ, κ. Δημήτρης Γιαννακόπουλος, ο οποίος στην ομιλία του τόνισε τον επίκαιρο χαρακτήρα της εκδήλωσης: «Την ώρα που η Ορθοδοξία βάλλεται παγκοσμίως, ο Θεός μας αξιώνει να γνωρίσουμε άγιες Μορφές σαν αυτή του Αγίου Λουκά Αρχιεπισκόπου Συμφερουπόλεως και Κριμαίας, γεμίζοντάς μας μέσω του παραδείγματος της ασκητικής και γεμάτης δοκιμασίες ζωής του, με θάρρος και υπομονή για να αντεπεξέλθουμε στις δυσκολίες των καιρών και να κρατήσουμε άσβεστη τη φλόγα της πίστης, ο καθένας μας από το δικό του μετερίζι.

aw-sevtsenko
Από τους ομιλητές μας, στη ζωή και τις εμπειρίες του Αγίου Λουκά αναφέρθηκε ο καθηγητής Χειρουργικής Γιώργος Παπαγεωργίου, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στις γεωγραφικές, εθνολογικές και πολιτιστικές πολυμορφίες, μέσα στις οποίες κλήθηκε να φέρει σε πέρας την ιατρική και θρησκευτική του αποστολή ο Άγιος Λουκάς.
Αποσπάσματα από το βιβλίο «Συνοδοιπορία με τον Άγιο Λουκά» παρεμβάλλονταν μεταξύ των ομιλιών, αναγνωσμένα από την ηθοποιό και στιχουργό Ελένη Ζιώγα.
Η συγγραφέας ΜάρωΒαμβουνάκη έδωσε τη φιλοσοφική διάσταση της κληρονομιάς του Αγίου Λουκά, το φόβο του θανάτου και την επίγνωση της αιώνιας ζωής, με παράλληλες αναφορές στον μεγάλο Ρώσο λογοτέχνη Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. Ιδιαίτερη μνεία έκανε στη σοβαρή και διάφανη γραφή του Μητροπολίτου Νεκταρίου, μέσα από το έργο του οποίου «ο Άγιος Λουκάς μπήκε στη ζωή της».
Ο Γρηγόρης Λακιώτης, διευθυντής Χειρουργικής, αναφέρθηκε στο συγκερασμό Ιατρικής και Πίστης, που επετεύχθη εξαιρετικά στο βίο του Αγίου Λουκά και τόνισε τη σπουδαία συμβολή του στη Χειρουργική και Τοπογραφική Ανατομία. Το συγγραφικό έργο του Αγίου Λουκά αποτελεί ακόμα και σήμερα οδηγό, στον οποίο ανατρέχουν οι γιατροί και οι φοιτητές Ιατρικής.
Στη συνέχεια, ο εκπαιδευτικός Δημήτρης Κρουσταλλάκης και η ψυχολόγος-κοινωνιολόγος Φωτεινή Μπέη μετέδωσαν γλαφυρά τις εμπειρίες τους από το προσκυνηματικό ταξίδι στους τόπους που έζησε και υπέφερε ο Άγιος Λουκάς, το οποίο διοργάνωσε μετά από κοπιαστική έρευνα ετών ο Μητροπολίτης Αργολίδος το 2006.
Τελευταίος στο βήμα ανέβηκε ο Μητροπολίτης Αργολίδος κ. Νεκτάριος Αντωνόπουλος, η συνεπής, εντατική και πολύχρονη έρευνα του οποίου συνέβαλε το μέγιστα στη διάδοση του ονόματος του Αγίου Λουκά στους Έλληνες Ορθοδόξους.
b-nektarios2
Ο κ. Νεκτάριος παραχώρησε μέρος της ομιλίας του στις επιγόνους του Αγίου Λουκά, Ειρήνη και Τατιάνα, οι οποίες εξέφρασαν την ευγνωμοσύνη τους στο πρόσωπο τόσο του ιδίου όσο και σε όλους όσοι συνετέλεσαν στη διάδοση του έργου του παππού τους και στην υλοποίηση της αφιερωματικής εκδήλωσης.
Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης προβλήθηκε η ταινία «ΛΟΥΚΑΣ» του ΌλεγκΣίτνικ, η οποία παρακολουθεί τη ζωή του μεγάλου χειρουργού και ιερέα Αγίου Λουκά Βόινο-Γιασενέσκι.
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΡΦΥΡΑ
213 0291224/www.porphyrabooks.gr/info@porphyra.gr/ΤΘ27006/11702 ΑΘΗΝΑ

Γιά τό πάθος τοῦ καπνίσματος

«οὐκ οἴδατε ὅτι ναός Θεοῦ ἐστέ 
καί τό πνεῦμα τοῦ Θεοῦ οἰκεῖ ἐν ὑμῖν;»
( Α’ Κορινθ. γ’, 16 )
 

Ἅγιος Ἀμβρόσιος τῆς Ὄπτινα
Σέ γράμμα του μέ ἡμερομηνία 12 Ὀκτωβρίου 1888 ὁ Ὅσιος Ἀμβρόσιος, ἀπαντᾶ σέ ἐπιστολή τοῦ μανιώδους καπνιστῆ Ἀλέξιου Στεπάνοβιτς Μαγιόρωφ πού τοῦ ζητᾶ βοήθεια προκειμένου νά κόψει τό κάπνισμα, τά ἑξῆς:
«Γράφεις ὄτι δέν μπορεῖς νά κόψεις τό κάπνισμα! Αὐτό πού εἶναι ἀδύνατο γιά τόν ἄνθρωπο, εἶναι δυνατό μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ. Τό μόνο πού χρειάζεται εἶναι νά ἀποφασίσεις μέ σταθερότητα νά ἀπαλλαγεῖς ἀπ’ αὐτό, ἀφοῦ ἀναγνωρίζεις τήν ζημία πού προξενεῖ στήν ψυχή καί στό σῶμα σου. Διότι ὁ καπνός:
·              ἐξασθενίζει τήν ψυχή,
·              αὐξάνει καί δυναμώνει τά πάθη,
·              σκοτίζει τό νοῦ
·              καί καταστρέφει σιγά-σιγά τή σωματική ὑγεία μέ ἕναν ἀργό θάνατο.
·              Ταυτόχρονα οἱ πνευματικές ἀσθένειες τῆς ὀξυθυμίας καί μελαγχολίας ἐμφανίζονται στήν ψυχή σάν συνέπεια τοῦ καπνίσματος.
Σέ συμβουλεύω νά χρησιμοποιήσεις πνευματική θεραπεία γιά τήν καταπολέμηση τοῦ πάθους σου.
  •      Νά κάνεις λεπτομερή ἐξομολόγηση ὅλων τῶν ἁμαρτιῶν πού διέπραξες ἀπό τήν ἡλικία τῶν ἑπτά χρόνων ἔως σήμερα καί νά μεταλάβεις τά Ἄχραντα Μυστήρια.

  •        Κάθε μέρα νά διαβάζεις ὄρθιος ἕνα ἤ περισσότερα κεφάλαια τοῦ Εὐαγγελίου.

  •        Μόλις ἀρχίζει νά ἐμφανίζεται ἡ ἀποθάρρυνση καί ἡ ἀπελπισία, νά διαβάζεις καί πάλι μέχρι νά περάσει.

  • Ἄν ξαναεμφανισθεῖ, ἄρχισε πάλι τήν μελέτη τοῦ Εὐαγγελίου.
  •       Ἤ, ἄν θέλεις, πήγαινε σέ κάποιον ἀπομονωμένο χῶρο καί κάνε τριάντα τρεῖς ἐδαφιαῖες μετάνοιες σέ ἀνάμνηση τῆς ἐπίγειας ζωῆς τοῦ Κυρίου καί πρός τιμήν τῆς Ἁγίας Τριάδος».

Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κροστάνδης
 «Ὁ ἄνθρωπος ἔχει διαστρέψει τήν ἡδονή τῶν αἰσθήσεών του. Γιά τήν ὄσφρηση καί τήν γεύση ἀνακάλυψε ἕναν βρωμερό καί πικρό καπνό πού τόν τραβάει σχεδόν συνεχῶς στό στῆθος του. Ἔτσι, χαλάει τόν ἀέρα ἐντός καί ἐκτός τῆς κατοικίας του καί διαποτίζεται ὁ ἴδιος ἀπό αὐτήν τήν βρῶμα. Ὁ καπνός πού καταπίνει κάνει κακό ὄχι μόνο στήν ὑγεία, ἀλλά καί στήν λεπτότητα τῆς συναίσθησης τῆς καρδιᾶς, κοινωνώντας σ’ αὐτήν τόν σαρκικό χαρακτῆρα, τήν χοντράδα της καί τήν ὑποδούλωση τῶν αἰσθήσεων».

Σταχυολογήματα περί σιωπῆς

http://blogs.sch.gr/kantonopou/files/2010/08/theotokos42.jpg
«τὸ σιγᾶν κρεῖττον ἐστί τοῦ λαλεῖν»
Ὁ Ἅγιος Σεραφείμ τοῦ Σάρωφ λέγει:
«Μήν ἀνοίγεις τό στόμα σου καί τήν καρδιά σου στόν καθένα, στούς χίλιους κι ἄν ἕνας καταλάβει».
Ὅσιος Ἀρσένιος:
Προσευχόταν στόν Θεό νά τοῦ φανερώσει πῶς νά σωθεῖ, κι ἄκουσε: «Φεῦγε, σιώπα, ἡσύχαζε»
Ἀββᾶς Μωϋσῆς:
«Ὁ ἄνθρωπος πού ἀγαπᾶ τή σιωπή καί ἀποφεύγει τίς πολλές κουβέντες, μοιάζει μέ ὥριμο σταφύλι γεμάτο γλυκό χυμό, ἐνῶ ὁ πολυλογάς μοιάζει μέ ἀγουρίδα».

Ἀββᾶς Ποιμήν:
«Ὑπάρχουν κάποιοι ἄνθρωποι πού μέ τά χείλη σωπαίνουν καί μέ τό νοῦ τους φλυαροῦν, ἐνῶ ἄλλοι μιλᾶνε ἀπό τό πρωί ὡς τό βράδυ κι ὅμως κρατᾶνε σιωπή, γιατί τίποτε ἀπό αὐτά πού λένε δέν εἶναι περιττό καί ἀνώφελο».
«Αὐτός πού διδάσκει καί δέν ποιεῖ αὐτά πού λέγει, μοιάζει μέ κρήνη (βρύση)  πού τούς ἄλλους ποτίζει καί πλένει καί τόν ἑαυτό του δέν μπορεῖ νά καθαρίσει».
«Ζητᾶμε ἀπό τούς ἄλλους τήν τελειότητα καί μεῖς δέν κάνουμε τό παραμικρό. Ἄν ἡ ζωή μας δέν ἔχει σχέση μέ τά λόγια μας καί τά λόγια μας δέν ἀνταποκρίνονται μέ τή ζωή μας, μοιάζουμε μέ ψωμί δίχως ἁλάτι».
Γεροντικό:
Ὅσιος Ἐφραίμ ὁ Σύρος:
«Ὅποιος θέλει νά λέει πολλά, ἀνοίγει μέτωπα καί θά δεχθεῖ πόλεμο μίσους, ὅποιος μετρᾶ τά λόγια του θ’ ἀγαπηθεῖ σύντομα».
Ἅγιος Νεῖλος ὁ Ἀσκητής:
«Ἡ ἄμετρη πολυλογία θά σέ λυπήσει καί θά όργίσει τούς δαίμονες. Ἡ γλῶσσα πολλούς κενόδοξους κατέστρεψε».
«Μ’ ἕνα ποτήρι νερό, μ’ ἕνα δίλεπτο, μ’ ἕνα «Κύριε ἐλέησον», μπορεῖ νά σωθεῖ ὁ ἄνθρωπος. Δέν χρειάζεται νά λέει κανείς συνεχῶς πολλά».
Ὅσιος Ἰωάννης ὁ Σιναΐτης:
«Πρέπει νά δοῦμε τήν αἰτία ἀπ’ ὅπου μπαίνει καί βγαίνει τό ἁμάρτημα τῆς πολυλογίας. Ἡ πολυλογία εἶναι θρόνος τῆς ματαιοδοξίας, καθισμένη πάνω της ἡ κενοδοξία προβάλλει καί διαφημίζει τόν ἑαυτό της. Ἡ πολυλογία εἶναι σημάδι ἀγνωσίας, εἴσοδος στήν κατάκριση, ὁδηγός στήν ἀνοησία, πρόξενος τοῦ ψεύδους, διάλυση τῆς πνευματικῆς εὐφορίας τῆς προσευχῆς. Εἶναι αὐτή πού προκαλεῖ καί δημιουργεῖ τήν ἀδιαφορία γιά τίς ἁμαρτίες, πού ἐξαφανίζει τήν προφύλαξη τοῦ νοῦ κατά τῶν παθῶν, πού ψυχραίνει τήν πνευματική θερμότητα καί σκοτίζει τήν προσευχή».
Ὅσιος Πατήρ:
«Ἡ σιωπή πού ἀσκεῖται μ’ ἐπίγνωση καί διάκριση, εἶναι:
·        μητέρα τῆς προσευχῆς,
·        ἀνάκληση ἀπό τήν αἰχμαλωσία τῶν παθῶν,
·        ἐπιστάτης τῶν λογισμῶν,
·        σκοπός πού παρατηρεῖ τούς ἐχθρούς,
·        δέσμευση τοῦ πνευματικοῦ πένθους γιά τίς ἁμαρτίες μας,
·        φίλη τῶν καρδιακῶν δακρύων πού εἶναι καρποί τῆς προσευχῆς,
·        καλλιεργητής τῆς μνήμης τοῦ θανάτου,
·        ἐχθρός τοῦ ἀδιάκριτου θάρρους,
·        σύζυγος τῆς ἡσυχίας,
·        ἀντίπαλος τῆς τάσης νά κάνεις τόν δάσκολο,
·        μυστική πνευματική πρόοδος,
·        κρυφή πνευματική ἀνάβαση».
Τῼ ΘΕῼ ΔΟΞΑ

Περί πλάνης στήν προσευχή

Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Σιναΐτης
Ἡ μνήμη τοῦ Θεοῦ, δηλαδή ἡ νοερά προσευχή, εἶναι ὑψηλότερη ἀπ’ ὅλες τίς πνευματικές ἐργασίες. Αὐτή εἶναι ἡ κεφαλή τῶν ἀρετῶν, ἐπειδή εἶναι ἀγάπη Θεοῦ.
Κι ἐκεῖνος πού θέλει νά πλησιάσει στό Θεό μέ ἀναίδεια καί θρασύτητα, καί βιάζεται νά Τόν ὁμολογεῖ καθαρά καί νά Τόν ἀποκτήσει μέσα του, εὔκολα θανατώνεται ἀπό τούς δαίμονες ἄν τό ἐπιτρέψει ὁ Θεός, γιατί ζήτησε μέ τόλμη καί αὐθάδεια ὅσα δέν ταιριάζουν στήν κατάστασή του κι ἐπιδίωξε μέ ἀλαζονεία νά τά ἐπιτύχει πρόωρα.
Πολλές φορές ὅμως ὁ Κύριος, ἐνῶ μᾶς βλέπει τολμηρούς στά μεγάλα καί ὑψηλά, μᾶς σπλαχνίζεται καί δέ μᾶς παραχωρεῖ στόν πειρασμό, γιά νά ἀντιληφθεῖ καθένας μόνος του τήν ὑπερηφάνειά του καί νά μετανοήσει προτοῦ γίνει ὄνειδος καί περίγελως τῶν δαιμόνων καί ἄξιος νά τόν κλαῖνε οἱ ἄνθρωποι,
καί μάλιστα ἐκεῖνος πού ἐπιζητεῖ μέ μακροθυμία καί ταπείνωση καί, τό μεγαλύτερο, μέ ὑποταγή καί ἐρώτηση τῶν ἐμπείρων αὐτό τό θαυμαστό ἔργο, μή τυχόν ἀντί σιτάρι θερίσει χωρίς νά καταλάβει ἀγκάθια καί ἀντί γλυκύτητα πίκρα, καί ἀντί σωτηρία βρεῖ την ἀπώλειά του.
 

Γιατί μόνον οἱ δυνατοί καί τέλειοι μποροῦν να μονομαχοῦν πάντοτε μέ τούς δαίμονες καί νά ὑψώνουν ἐναντίον τους τό ξίφος τοῦ Πνεύματος, δηλαδή τό λόγο τοῦ Θεοῦ.
Οἱ ἀδύνατοι καί ἀρχάριοι ἔχουν σάν ὀχυρό τους τή φυγή,
μέ εὐλάβεια καί φόβο, ἀποφεύγοντας τόν πόλεμο
καί μή τολμώντας πρόωρα,
κι ἔτσι ξεφεύγουν τό θάνατο.