Σάββατο, 27 Δεκεμβρίου 2014

ΙΣΛΑΜΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ Χρήστος Οικονόμου


http://www.imth.gr/inst/imth/gallery/slidesflashphoto/islamikon/DSC_7283.JPG
                                        ΧΡΗΣΤΟΥ Κ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ.
                                             τ. Κοσμήτορα και Προέδρου του Τμήματος
Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του  Α.Π.Θ.
Οι συνάδελφοί μου της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης με τίμησαν με  την εκλογή μου στη θέση του Κοσμήτορα και δύο φορές στην θέση του Προέδρου του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας. Γι’ αυτό έχω την υποχρέωση να εκφράσω τις απόψεις μου για ένα παιχνίδι που οδηγεί στο ξεπούλημα των Θεολογικών Σχολών και στην αλλοίωση των Θεολογικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη.
Η βούληση των καθηγητών της Θεολογικής Σχολής εκφράστηκε σε χωριστές ψηφοφορίες, ενώ έπρεπε να προηγηθεί γενική συνέλευση της Σχολής. Πάντως, στο Τμήμα Θεολογίας η πρόταση των Ισλαμικών Σπουδών πήρε είκοσι τρεις (23) θετικές ψήφους και δεκαπέντε (15) αρνητικές, αποχές ή απουσίες, ενώ στο Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας πήρε τριάντα μία (31) αρνητικές και δύο (2) θετικές. Συνεπώς επί συνόλου εβδομήντα ενός (71) Καθηγητών έλαβε είκοσι πέντε (25) θετικές και σαράντα έξι (46) αρνητικές. Ως εκ τούτου, η πρόταση των Ισλαμικών Σπουδών εν τοις πράγμασι, στο σύνολό τους απερρίφθη από τους καθηγητές της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης. Το ίδιο σκηνικό παρουσιάστηκε και στη Σύγκλητο, όπου καταχρηστικώς και αντικανονικά παραπέμφθηκε το θέμα, χωρίς να προηγηθεί γενική συνέλευση της Θεολογικής Σχολής. Από τους πενήντα τέσσερις (54) Συγκλητικούς ήταν παρόντες μόνο είκοσι πέντε (25), ούτε οι μισοί, από αυτούς ψήφισαν δέκα εννέα (19) θετικά με επιφυλάξεις και έξι (6) αρνητικά. Στο σύνολο δηλαδή των πενήντα τεσσάρων (54) συγκλητικών,  η πρόταση των Ισλαμικών Σπουδών πήρε δέκα εννέα (19) θετικές ψήφους και τριάντα πέντε (35) αρνητικές, αποχές ή απουσίες. Η έκφραση της συνείδησης των καθηγητών της Θεολογικής Σχολής και της Συγκλήτου ήταν αρνητική. 
Έρχομαι τώρα στο καθαρά επιστημονικό μέρος του θέματος και θέλω να απαντήσω στα ερωτήματα που τίθενται ως πρόφαση για την Ίδρυση των Ισλαμικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης.
1.       Δεν υπάρχει Τμήμα ή Πρόγραμμα Ισλαμικών Σπουδών.
Υπάρχει και λειτουργεί Τμήμα ή Πρόγραμμα ή Κατεύθυνση Ισλαμικών Σπουδών στο Τμήμα Θεολογίας; Σαφώς και δεν υπάρχει. Υπάρχει μία καθηγήτρια που ασχολείται με τον διάλογο με το Ισλάμ και η γνώμη του Ισλάμ για τη γυναίκα είναι εξευτελιστική. Θα προκηρύξουν πέντε (5) θέσεις για πρόσληψη προσωπικού. Μα στα Πανεπιστήμια λόγω της οικονομικής κρίσης εδώ και τρία χρόνια, δεν προσλαμβάνονται καθηγητές, θα δοθεί προτεραιότητα στις Ισλαμικές Σπουδές; Είναι ποτέ δυνατό ένα Τμήμα Ορθόδοξης Θεολογίας να πάρει τους Μουσουλμάνους της Θράκης και να τους πει ελάτε να σας διδάξω τη θρησκεία σας, την πίστη σας, μέσα από την Ορθόδοξη Θεολογία; Υπάρχει άνθρωπος με στοιχειώδη λογική στον κόσμο και επιστημονική συνείδηση που θα δεχτεί ένας ορθόδοξος χριστιανός να μάθει την πίστη του Ισλάμ στους Μουφτήδες; Αυτό θεωρείται «προοδευτικότητα», ή μεσαιωνική προπαγάνδα και σκοταδισμός; Μα αφού δεν υπάρχει Καθηγητής του Τμήματος με στοιχειώδη γνώση του Κορανίου  και γενικότερα της θρησκείας του Ισλάμ, πώς θα διδάξει και μάλιστα με επιστημονικές προϋποθέσεις Ισλαμικές Σπουδές; Αυτό δεν είναι γελοιότητα; Πώς θα γίνει πρόγραμμα Ισλαμικών Σπουδών από άσχετους καθηγητές με το γνωστικό αντικείμενο που θα διδάξουν. Απλώς για να λένε ότι διδάσκουν Ισλαμικές Σπουδές;
2.       Δεν υπάρχει αντίστοιχη περίπτωση διεθνώς
Ο ισχυρισμός ότι στην Ευρώπη και την Αμερική υπάρχουν αντίστοιχα παραδείγματα είναι μια απάτη και παραποίηση των γεγονότων. Όπως προκύπτει από έρευνα των σελίδων τους, τα υφιστάμενα στην Ευρώπη και την Αμερική κέντρα ή Ινστιτούτα Ισλαμικών Σπουδών λειτουργούν αυτόνομα και ένα μόνο στην Αγγλία είναι ενταγμένο σε πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών με απόλυτα εξειδικευμένους καθηγητές. Ούτε λοιπόν στη Γερμανία, ούτε στην Αγγλία, ούτε στην Ιταλία στο Ποντιφικό Ινστιτούτο τίθεται ζήτημα ένταξης ενός προγράμματος Ισλαμικών Σπουδών σε Θεολογική Σχολή, ούτε και πρόσμιξης χριστιανικών και ισλαμικών θεολογικών παραδόσεων γίνεται. Το ίδιο ισχύει και στις Η.Π.Α., όπου δεν υφίσταται ζήτημα μίξης μη ομοειδών γνωστικών περιοχών, όπως είναι η χριστιανική και η ισλαμική θεολογία, κάτι που επιχειρείται να γίνει στο Τμήμα Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και θα είναι unicum παγκοσμίως. Υπάρχει σύγκριση των διεθνών δεδομένων με το προτεινόμενο πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ., όπου εκτός μιας επίκουρης καθηγήτριας, η οποία, κατά το πρόγραμμα, θα διδάξει οκτώ (!) μαθήματα, τα υπόλοιπα ειδικά μαθήματα του προγράμματος θα διδαχθούν από μη υπάρχοντες διδάσκοντες, ή ορθόδοξους θεολόγους;
3.       Χρηματοδότηση από το Εμιράτο του Ομάν
 Ισχυρίστηκε ο Πρόεδρος του τμήματος θεολογίας για να πείσει τους συγκλητικούς ότι αν το κράτος δεν μπορεί να καλύψει οικονομικά τα έξοδα του προγράμματος, εξασφάλισε Πετροδόλαρα από το Εμιράτο του Ομάν. Όταν η Θεολογία γίνεται πολιτική και μέσο εκμετάλλευσης, παύει να είναι επιστήμη, έρευνα και πολιτισμός. Γίνεται μέσο πολιτικό, με άλλα λόγια «χανουμάκι του Πασά». Τέτοια θεολογία θέλουμε στις ιστορικές Θεολογικές Σχολές Θεσσαλονίκης και Αθηνών; Αυτό είναι το όραμά μας για την Παιδεία του Ελληνικού Λαού; Οι Θεολογικές Σχολές να έχουν οικονομική εξάρτηση από Μουσουλμανικά κράτη και ειδικά από το Εμιράτο του Ομάν, που είναι από τις χώρες της Ισλαμικής Διάσκεψης που μαζί με την Τουρκία στηρίζουν την εισβολή στην αιματοβαμμένη Κερύνια, Μόρφου και Αμμόχωστο και αναγνωρίζουν το ψευδοκράτος της Βορείου Κύπρου; Οι καθηγητές της Θεολογίας θα δεχθούν  να πληρώνονται από Τούρκους για τις Ισλαμικές Σπουδές; Ποιος καθηγητής της Θεολογίας θα μπορούσε συνειδησιακά να το ανεχτεί και να το δεχτεί; Θα έλεγα χαριτολογόντας· σε ποιόν Αλλάχ πιστεύουν επιτέλους; Με αυθαιρεσίες, ετσιθελισμό και δημοκρατικοφανή ψευδοεπιχειρήματα προσπαθούν να πείσουν αυτούς που έχουν Ισλαμική εμπειρία; Ανοίγεται με αυτές τις επιδιώξεις και τα ψευδοεπιχειρήματα που τις στηρίζουν, η κερκόπορτα στο Ισλάμ όταν σήμερα οι ευρωπαϊκές χώρες η μία μετά την άλλη προσπαθούν να συμμαζέψουν τα ασυμμάζευτα. Η Αυστρία κλείνει τριακόσια (300) λαθραία Τζαμιά, η Αγγλία, η Ιταλία, η Γαλλία, ακόμα και οι Η.Π.Α. και η Αυστραλία, προσπαθούν να περιορίσουν την αναρχία των Μουσουλμάνων και η Γερμανία σκέφτεται τρόπους αντιμετώπισης της μεταναστευτικής Μουσουλμανικής λαίλαπας. Και οι «προοδευτικοί» συνάδελφοι, οι επιστημονικοφανείς, οι αφελείς θέλουν να ανοίξουν τις πύλες του Α.Π.Θ. της Θεσσαλονίκης, του Διδυμοτείχου, της Αλεξανδρουπόλεως, της Ξάνθης, της Κομοτηνής, της Ελλάδας στο Ισλάμ; Πρόκειται για ανιστόρητη, ανεύθυνη και αντιεπιστημονική αντιμετώπιση.
Δεν αντιλαμβάνονται ότι με την αφέλειά τους δίνουν χρυσή ευκαιρία για προπαγανδιστική δράση της Τουρκίας μέσα στο Α.Π.Θ.; Οι Θεολογικές Σχολές, με τον τρόπο αυτό, μεταβάλλονται σε Θρησκειολογικές Σχολές, συνεπώς συγχωνεύονται, καταργούνται και γίνονται Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής. Συγχαρητήρια στους σοφούς πρωτοπόρους και τους Αρχιερείς συμβούλους τους που κατόρθωσαν μέσα σε ένα χρόνο να διαλύσουν της Θεολογικές Σχολές.
4.       Τι σημαίνει Ομολογιακός χαρακτήρας των Θεολογικών Σχολών
Έρχομαι τώρα να απαντήσω στο ψευτοδίλημμα του ομολογιακού ή μη ομολογιακού χαρακτήρα των Θεολογικών Σχολών. Ασφαλώς οι Θεολογικές Σχόλες  δεν είναι Κατηχητικά Σχολεία της Εκκλησίας. Είναι χώρος έρευνας και κέντρα επιστημονικά. Υπάρχει όμως απροϋπόθετη Θεολογία; Δηλαδή κάποιος που είναι επιστήμονας θεολόγος ξεκινά την έρευνά του από το πουθενά, χωρίς υποδομή και προϋποθέσεις; Είναι σαφές ότι έχει κριτήριο την Ορθόδοξη Θεολογία και Παράδοση ή την Ρωμαιοκαθολική ή την Προτεσταντική ή την Μουσουλμανική. Ασφαλώς η Θεολογία είναι ανοιχτή προς όλους «όστις θέλει οπίσω μου ελθείν», όμως οι προϋποθέσεις μας έχουν θεολογική αφετηρία, Ορθόδοξη, Προτεσταντική ή Ρωμαιοκαθολική. Συνεπώς είναι ανύπαρκτο τέτοιο ψευτοδίλημμα για τις Θεολογικές μας Σχολές. 
Τώρα τι συμβαίνει με τις Ισλαμικές Σπουδές; Έχουν ή δεν έχουν Ομολογιακό χαρακτήρα; Προορίζονται ή όχι πρωτίστως και κυρίως για τους Μουφτήδες και Μουσουλμάνους και το περιεχόμενό τους δεν επιδέχεται διερεύνηση και διαφωνία. Υπάρχει πιο φανατική, απολυταρχική, φασιστική διδασκαλία από τον Ισλαμισμό; Πού οδηγεί ο Ισλαμισμός; Σε τρεις βασικές κατευθύνσεις: α) Παραγωγή Τζιχαντιστών, β) δημιουργία φανατικών εχθρών της Ορθόδοξης Εκκλησίας και του Χριστιανισμού γενικότερα και γ) παράγωγή Μουσουλμάνων για την καταστροφή του Ελληνισμού και του πολιτισμού. Άλλο περιεχόμενο έχει το Κοράνιο των Ισλαμιστών του Τμήματος Θεολογίας; Συνεπώς δεν υπάρχει δίλημμα περί ομολογιακού ή μη χαρακτήρα των Θεολογικών Σχολών. Τώρα όμως που από Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ. γινόμαστε Θεολογική Σχολή του Ισλάμ υπάρχει όντως θέμα ομολογιακού χαρακτήρα· φασιστικού και προπαγανδιστικού για την Τουρκία.
Το Ισλάμ είναι μία απολυταρχική πολιτική θρησκεία που δεν διαλέγεται, δεν ερευνά και δεν επιδέχεται επιστημονική έρευνα και διάλογο. Επομένως πώς είναι δυνατό να διδάσκεται από Ορθόδοξους Θεολόγους του Τμήματος Θεολογίας; Μήπως κάποιοι από αυτούς, χάρη διαλόγου, προσχώρησαν στον Ισλαμισμό για να γίνουν δεχτοί από τους μαθητές τους Μουφτήδες και Μουσουλμάνους; Πώς θα διδάξουν Ορθόδοξοι Θεολόγοι καθηγητές Μουσουλμανισμό γαλουχημένοι σε άλλο δόγμα, άλλο ήθος, άλλη κουλτούρα και πολιτισμό. Αυτό δεν έχει ούτε επιστημονική, ούτε λογική βάση, απλά πρόκειται για έναν αχταρμά, επιστημονικής γελοιότητας.
Συνεπώς, επιστημολογικά οι Ισλαμικές Σπουδές δεν έχουν δυνατότητα σύγκρισης με τις Ορθόδοξες Θεολογικές Σπουδές της Θεολογίας. Όταν όμως οι καθηγητές της Ορθόδοξης Θεολογίας γίνονται καθηγητές της Θεολογίας του Ισλάμ αυτό σημαίνει προπαγάνδα και προσηλυτισμός και απόρριψη της επιστημονικότητας.
5.       Ορθόδοξη Θεολογία και Κοράνιο
Μήπως ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας, ως Δογματολόγος, ταυτίζει την Τριαδολογία του Χριστιανισμού με τον Αλλάχ του Ισλαμισμού; Η Χριστολογία θα ταυτιστεί με τον Μωάμεθ του Ισλάμ; Η Ορθόδοξη Πνευματολογία έχει καμία σχέση με το Ισλάμ; Οι Άγιοι της Εκκλησίας και οι Νεομάρτυρες θα απεικονίζονται με τους Μουσουλμάνους εκτελεστές τους! Η Παναγία θα πάψει να είναι η Θεοτόκος και ο Χριστός ο σωτήρας του κόσμου. Η Αγία Γραφή θα αντικατασταθεί από το Κοράνιο ή θα διδάσκονται οι Έλληνες πολίτες Μουσουλμάνοι και μη, πώς πρέπει να ρέει το αίμα των άπιστων Χριστιανών; Μα τρελαθήκαμε σε αυτόν τον τόπο!
6.       Τα δικαιώματα των Μουφτήδων και Μουσουλμάνων της Θράκης και η Σχολή της Χάλκης
Θέλω, να απαντήσω και στο παραμύθι της δακρύβρεχτης συγκίνησης ορισμένων που ισχυρίζονται ότι κάνουν τις Ισλαμικές Σπουδές στις Θεολογικές μας Σχολές για να μην φεύγουν πέντε Μουφτήδες και πέντε Μουσουλμάνοι της Θράκης στο εξωτερικό, Τουρκία, Σαουδική Αραβία κ.λπ., για λόγους δηλαδή εξωτερικής πολιτικής και προπαγάνδας. Ασφαλώς όλοι οι Έλληνες πολίτες έχουν δικαιώματα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Όμως υπάρχουν αντίστοιχες σπουδές σε διάφορα Πανεπιστήμια της χώρας: Αραβικές Σπουδές, Παιδαγωγικές, Παρευξείνιες κλπ. Ιδρύστε κύριοι του Υπουργείου Παιδείας δικές τους Σχολές. Γιατί κλείνετε τις μειονοτικές και παρενοχλείτε τις Θεολογικές Σχολές; Πρέπει να διαλύσουμε τις Θεολογικές Σχολές για να στεγαστούν οι Ισλαμικές; Αν αύριο ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν προτείνει στον Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολαμαίο να ακολουθηθεί και στη σχολή της Χάλκης το ίδιο μοντέλο, να διορίζουν οι Τούρκοι τους Καθηγητές, να κάνουν τα Ισλαμικά Πανεπιστήμια το πρόγραμμα που πρέπει να ακολουθήσει η Θεολογική Σχολή της Χάλκης και να διδάσκουν οι Τούρκοι Μουφτήδες την Ορθόδοξη Θεολογία, της Χάλκης, αυτό δεν είναι εθνική προδοσία όλων αυτών που είχαν την φαεινή ιδέα των Ισλαμικών Σπουδών στο Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ.;    
7.       Σχέση Πανεπιστημίου και Κοινωνικών φορέων
Ένα άλλο επιχείρημα των οπαδών των Ισλαμικών Σπουδών είναι ότι υπάρχει το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων και δεν έχουν γνώμη οι άλλοι κοινωνικοί φορείς. Μα ο πρώτος στόχος του Πανεπιστημίου είναι να έρθει κοντά στο λαό και να συνεργάζεται με τους κοινωνικούς φορείς. Ως Θεολόγος γνωρίζω ότι αρχή και τέλος της ακαδημαϊκής τάξης, της δημοκρατίας και της Εκκλησίας είναι η συνείδηση του λαού με την ευρύτερη και στενότερη έννοια. Αυτή τη στιγμή η πλειοψηφία των Καθηγητών της Θεολογικής Θεσσαλονίκης και η πλειοψηφία της Συγκλήτου του Α.Π.Θ. τήρησαν αρνητική ή ουδέτερη στάση για τις Ισλαμικές Σπουδές. Αυτή τη στιγμή το σύνολο των φοιτητών των δύο Τμημάτων της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης διοργάνωσαν Ημερίδα για να εκφράσουν την αντίθεσή τους. Η συνείδηση της πλειοψηφίας του λαού της Θεσσαλονίκης και της Ελλάδος είναι εναντίον της ίδρυσης και λειτουργίας του Τμήματος ή Προγράμματος Ισλαμικών Σπουδών, του Τμήματος Θεολογίας και σύσσωμος ο Κυπριακός λαός και ο Ελληνισμός της Διασποράς. Θα το αγνοήσουμε φασιστικά!
Ο Ισλαμισμός είναι ταυτόσημος με τον φανατισμό και την έλλειψη πολιτισμού. Καλλιεργεί μίσος, έχθρα, καταστροφικές αρχές και εγκληματικές αξίες σε ηθικό, κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο. Σε ανθρωπιστικό και πολιτιστικό επίπεδο δίνει τη δυνατότητα σ’ όποιον δεν τον ακολουθήσει στην καλύτερη περίπτωση να διαλέξει τον τρόπο που θέλει να πεθάνει!
8.     Ισλαμισμός και καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου
Κατάγομαι από τον Άγιο Επίκτητο της Κερύνιας της Κύπρου. Έζησα την εισβολή των Τούρκων και την κατοχή του 40% της Κυπριακής Δημοκρατίας από τις ορδές του Αττίλα. Έζησα τον πόλεμο, την προσφυγιά, τους αγνοούμενους, τους εγκλωβισμένους, τους αιχμαλώτους που μεταφέρθηκαν στην Μερσίνα. Έχω άμεση εμπειρία τι θα πει Ισλάμ. Είδα την πολιτιστική κληρονομιά της Βόρειας Κύπρου να λεηλατείται, να ληστεύεται από τους αρχαιοκάπηλους Ισλαμιστές. Είδα βιασμούς, εν ψυχρώ εκτελέσεις και ομαδικούς τάφους. Αυτή είναι η δικαιοσύνη, η ειρήνη και γενικότερα η κοινωνική προσφορά του Ισλάμ.
Στο χωριό μου, η Εκκλησία του Αγίου Επικτήτου, όπου από δύο χρονών στο αναλόγιο με τον ψάλτη πατέρα μου πρώτα είπα «Κύριε ελέησον» και μετά μίλησα, μετατράπηκε σε τζαμί και κτίστηκε ένας τεράστιος μιναρές. Μετά από σαράντα χρόνια κατοχή, αποφασίσαμε με ένα φίλο μου να πάμε το Πάσχα να ψάλλουμε την ακολουθία της Αναστάσεως. Αντιλαμβάνεται κανείς ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα αν μας συλλάμβαναν. Ο αποκεφαλισμός, όπως έκαναν οι Τζιχαντιστές στον Γάλλο δημοσιογράφο και πλήθος άλλων αθώων θυμάτων.
Τέλος, προτείνω στους φοιτητές, όταν ποτέ λειτουργήσουν οι Ισλαμικές Σπουδές να κάνουν δώρο στους συμφοιτητές τους Μουσουλμάνους τις εικόνες των Νεομαρτύρων και της Μικρασιατικής Καταστροφής. Είναι καλό ο Παναγιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης να κάνει δώρο την εικόνα του Μαρτυρίου του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε΄ και εγώ θα τους προσφέρω ένα DVD με την εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο, που θα δείχνει τους προσφυγικούς καταυλισμούς, τους αγνοούμενους, τους εγκλωβισμένους και την καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού μου.
Το άρθρο αυτό αποτελεί κατάθεση της επιστημονικής, θεολογικής, κοινωνικής και πολιτιστικής αντίθεσής μου με την Ίδρυση των Ισλαμικών Σπουδών. Εύχομαι οι προσδοκίες του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ οι Ισλαμικές σπουδές να αποκτήσουν τον χαρακτήρα της αγάπης, της δικαιοσύνης, της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών και να είναι μια νέα αποκάλυψη. Μια τέτοια προσδοκία είναι δυστυχώς άστοχη, μάταιη και αδύνατη. Συνεπώς έχουν ακεραία την ευθύνη όσοι πρωτοστάτησαν σε αυτό το ανοσιούργημα.
Αυτό το άρθρο μου είναι ένα προφητικό άρθρο ενός Κοσμήτορα και Προέδρου του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης για καθαρά λόγους ευθύνης, επιστημονικούς, θεολογικούς, εκκλησιαστικούς, κοινωνικούς και εθνικούς. Καταθέτω τις προσωπικές μου απόψεις δυναμικά μήπως οι υπεύθυνοι ακούσουν τον προφητικό λόγο και ξυπνήσουν από τον λήθαργο της επιπολαιότητας, της ανευθυνότητας, του ξεπουλήματος της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης και της αλλοίωσης των Θεολογικών της Σπουδών.