ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΕΝΝΑΤΑΙ
Χριστός
γεννάται, δοξάσατε...» Η ορθόδοξη υμνολογία των Χριστουγέννων
αναγγέλλει θριαμβευτικά, αλλά και τοποθετεί θεολογικά, το μέγα μυστήριο
της θείας ενανθρωπήσεως.
Αφ’
ότου οι προπάτορές μας, ο Αδάμ και η Εύα, παρήκουσαν την εντολή του
Θεού και εκδιώχθηκαν από τον παράδεισο, «η αμαρτία ηγέρθη ως μεσότοιχον
έχθρας μεταξύ Θεού και ανθρώπου», όπως γράφει στην Ιερά Κατήχησί του ο
άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως, με αποτέλεσμα την ολέθρια αποδέσμευσι του
ανθρώπου από τον φιλάνθρωπο Θεό και την αναπόφευκτη υποταγή του στον
μισόκαλο διάβολο, στην αμαρτία και τον θάνατο. Έτσι, «προ της Χριστού
παρουσίας - λέει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος - εβασιλεύετο ημών η
φύσις υπό του διαβόλου, υπό της αμαρτίας, υπό του θανάτου... Και ο μεν
διάβολος ηπάτα, η δε αμαρτία έσφαζεν, ο δε θάνατος έθαπτεν».
Για
τη λύτρωσι του ανθρώπου από την τυραννία της ψυχοκτόνου αυτής τριάδος
(διάβολος, αμαρτία, θάνατος), δεν απέμενε άλλη ελπίδα από την άφατη θεία
φιλανθρωπία.
Έτσι
«ο πανάγιος του Πατρός Υιός, εικών ων του Πατρός, παρεγένετο επί τους
ημετέρους τόπους, ίνα τον κατ’ αυτόν πεποιημένον άνθρωπον ανακαίνιση»
(Μ. Αθανάσιος).